Északi élmények

A negyedik állomásunk és országunk Spanyolország, pontosabban a Kanári-szigetek, amely kivételesen nem nekem volt előzőleg pipálva, hanem Ákosnak. Ő korábban Lanzarote-on járt, így most másik szigetet választottunk, így esett a döntés Tenerifére.

Eredetileg Indonéziába terveztünk, majd amikor jött a határzár letettünk erről. Amikor újra lehetett utazni, Marokkóba kezdtünk reménykedni, s amikor kiderült, hogy Európában kell úticélt választanunk, a biztonságot szemünk előtt tartva választottuk Tenerifét. Mivel Marokkóval körülbelül egy vonalban helyezkedik el, bevallom jóval egzotikusabb helyre számítottam. Ennek ellenére az első és eléggé negatív benyomásom folyamatosan megváltozott, alakult az utunkon.

Kezdjük ott, hogy az útikönyveknek és a sok netes tippnek köszönhetően Adejeben szándékoztunk lakni 12 napon keresztül, s onnan akartuk felfedezni a szigetet. Mivel azonban számunkra – az amúgy tök olcsó – autóbérlés nem játszott, maradt a TITSA. A TITSA Tenerife busztársasága, amely keresztül-kasul járja szigetet. Árakban nem vészes, ha okosan teszed össze és a menetrendet is elég pontosan tartják. Mi örültünk ennek a megoldásnak, szívesen támogatjuk a tömegközlekedést és a klímavédelmet.

Teide-túránk a YOUnerife, azaz Bálint és Tamás kalauzolásával

Mielőtt még azonban rátérnék a közlekedésre, azt megjegyezném, hogy busszal nem annyi idő körbejárni a szigetet, mint autóval. Ezt konstatálva gondolkoztunk el azon, hogy talán nem egy helyen kellene lakni. Éppen akkor, amikor felvettük a kapcsolatot a YOUnerifével, akik hihetetlenül otthon vannak a szigeten. Tőlük tudtuk meg, hogy a déli oldal abszolút turistás és nem sok eredetit rejteget, hiába a pazar strandok… Még itt cseng Bálint kérdése a fülemben: „Ha a Balatonra mész Siófok és déli part vagy Tihany-Badacsony és északi?”. Azonnal tudtam, hogy nekünk északon kell elindulni! Módosítottam a szállást és a következő elosztás lett a végeredmény: 4 nap Puerto de la Cruz, 4 nap Puerto de Santiago és 4 nap Adeje. Úgy találtam, így lesz a legkönnyebb megszervezni a kirándulásokat, s véleményem szerint be is jött a tervem. A helyzet az, hogy itt is csak a teljesség hiányában vállalkozok a leírásra, mivel esélyünk nem volt mindent felkeresni, ami érdekesség lehet. Erre amúgy rá is görcsöltünk, de mindig eszembe jut egy régi professzorom tanácsa. „Nem kell mindent akarni”. Ezzel nyugtattuk magunkat, s valahol onnantól kezdett igazán jó lenni az utazásunk.

MG_1037

kép 1 / 7

Puerto de la Cruz

Megérkezésünket követően a reptérről kisétálva azonnal a buszmegállóhelynél találtuk magunkat. Egy kedves hölgy segítségével sikerült is egy röpke 10 perc alatt TITSA kártyát vásárolnunk egy automatából és feltölteni egy hétre. Indulás után csupán a doboz alakú nyaralókra, a teljesen csupasz vulkanikus tájra és az ezekkel szemben álló centire ugyanúgy pálmafásított jellegtelen kertekre emlékszem. Hamar elaludtam, majd amikor felébredtem, már a sziget északi oldalán jártunk. Itt a táj gyönyörű zöld volt, ritka volt a kamu-trópusi élmény és valami igazán különleges hangulat uralkodott.

Puerto de la Cruzban a szállás nagyon olcsó összehasonlítva a sziget más részeivel. A várost a helyiek uralják, de ennek ellenére mindenhol látni turistákat is. Az idő hűvösebb, a homokos strandok pedig rejtve vannak a sziklás szakaszok között.

A város kissé lepusztult, de ugyanakkor élettel teli, s számomra ez adta meg az igazi báját. Nagyon sok szép épülettel találkozhatunk, az éttermek családiasak, viszont a mi abszolút kedvenc helyünk egy kis pékség volt – név szerint a Sweet Di San Telmo -, ahova rendszeresen beültünk reggelizni. Tökéletes kilátás nyílt az óceánra az asztalunk mögül és a hely extra kedvességét jelzi, hogy minden ott vásárló egy kis ajándék helyi banánt foghatott magának a pultról. A helyi banán egészen kicsi, édes, szerintem érdemes megkóstolni.

Kedvenc reggeliző helyünk Tenerifén

Puerto de la Cruzból szuper a közlekedés, így egy északi több városból álló kiránduláshoz szuper bázis. Mi kifejezetten erre választottuk, de hangulatos tereivel, mesés óceánpartjával és eredeti kanári hangulatával teljesen megfogott minket. Számomra az egész út során a legkellemesebb hely volt a szigeten. Találtok itt strandokat, javarészt sziklásat, illetve fekete homokosat is, de medencékkel felszerelt élményparkot is, amelyet a Playa Martiánez mellett találtok. Mi ehhez korán érkeztünk, de még így is akkor sor volt előtte, hogy hamar továbbálltunk.

Innen két kirándulást tettünk kettesben, egyet Santa Cruz de Tenerifére, illetve a mellette található Playa de las Teresitashoz, illetve La Lagunába, illetve egyet a YOUnerife csapatával, akikkel Icod de los Vinosban találkoztunk.

Santa Cruz de Tenerife

Egy délelőtti városnézést terveztünk ide, amely valóban elég is volt rá. Sokan kihagyják ezt a várost, mert valóban nincs agyonzsúfolva látnivalókkal, de szerinte egy pár órás sétát megér.

Mi a 103-as busszal 38 perc alatt jutottunk ide Puertoból. A belvárosban olyan szép épületek és helyszíneket találhattok, mint az Auditórium, a Palmetum botanikus kert vagy a Plaza de Espana, ahonnan mi a Parroquia de San Francisco de Asís felé vettük az irányt. Az előtte elterülő csodás park véleményem szerint a város legszebb pontja.

MG_9802

kép 2 / 8

Innen könnyen bejuthatunk a város sétálóövezetébe, ahol teraszos éttermek sora hívogatja az utazókat finom falatokkal és hűsítő italokkal. Mi a La Favolaban ebédeltünk, ahol egy kétfogásos menü 8 euróba került, amely első fogása egy saláta, a második pedig egy szabadon választott hal- vagy húsétel. Nagyon finoman főznek!

Ebédünk a La Favolában

Innen a Playa de las Teresitashoz vettük az irányt és legnagyobb szerencsénkre elrontottuk a buszt, így nem a strandon, hanem a felette lévő település San José del Suculum megállójában szálltunk le. A kisváros szűk utcái, a csend, a hegyek színei, a kaktuszok és a kilátás a strandra önmagában cikket érdemelne! Innen másztunk először feljebb, mert amikor sikeresen leégtünk lefelé a strandra.

MG_9876

kép 1 / 10

A Playa de las Teresitas valóban szép strand. A hegyekkel körülzárt part arany homokját a Szaharából hozták, így emelve a strand színvonalát. Ezért sokan nem fognak szeretni, de számomra ez hiába szép, ha mű… Nem igazán lelkesedem a mesterségesem legyártott dolgokért. Alapvetően azt éreztem a tenerifei utunk során, hogy az itteni – vagy hajdan ezeket a dolgokat szervező közösség – nem értette, hogy a szigetnek eleve csodás növényzete, tájai, adottságai vannak. Valami hamis dolog folyamatosan az ember képébe van tolva, holott itt szerintem erre egyáltalán nem lenne szükség. Ettől persze még jót fürödtünk a strandon, iszogattunk a helyi bárokban, majd hazatértünk Puertoba.

MG_0005

kép 1 / 9

San Cristóbal de La Laguna

Tenerife második legnépesebb városába a fővárosból induló Metro Tenerife névre keresztelt 1-es számú villamossal juthatsz el. A város igazi gyarmati hangulatú hely, amely városképe és épületei ismerősek lehetnek Peru, Kolumbia vagy éppen a kubai Havanna városából, de mégsem ezekről a helyszínekről mintázták, hanem pont fordítva. La Laguna az egyik legeredetibb spanyol gyarmati város, így nem csoda, hogy azt a XV. században alapított remekművet az UNESCO 1999-ben világörökségi helyszínnek nyilvánította. Több épület ma múzeumként üzemel, így belülről is látogatható. Mi abszolút tervezetlenül mentünk be egy-egy épületbe, így a hódító spanyolok életét és a város alapítását bemutató múzeumok mellett a helyi őslakos guancsokról is sokat megtudtunk.

A koronavírusnak köszönhetően viszont sehol nem kaptunk ételt, ugyanis a helyek nagy része vagy zárva volt vagy nem volt nyitva a konyha… Hiába, ha siesta van, nincs ebéd. Így ettük meg kimelegedve az egyik útpadkán életünk egyik legfinomabb hotdogját. Elég sokáig sétálgattunk a városban fel-alá, nem igazán akartunk tovább állni.

MG_0136

kép 1 / 16

Icod de los Vinos – Teide

Ez a kedves kis város az „Ezeréves” sárkányfájáról híres, amely a valóságban olyan 5-600 éves lehet és a hat méter átmérőjű 16 métereres magasságával gigászi látványt nyújt. A városka egyik főterén az Iglesia de San Agustinon pedig ne lepődjünk meg, ha egy-egy kakas vagy tyúk rohan el mellettünk.

MG_0573

kép 1 / 4

Itt találkoztunk a YOUnerife csapatával és indultunk el egy egész napos Teide-túrára. Ezt mi buszozással sehogy nem tudtuk volna megoldani, így a neten ajánlva jöttek velünk szembe a srácok. Nagyon vártuk a velük való találkozást és nem csalódtunk. A sziget a kisujjukban van. Egész nap fáradhatatlanul vittek minket ide-oda a nemzeti parkban úgy, hogy minden WOW- pillanatunknak úgy tudtak örülni, mintha nekik is az lenne az első alkalom, amikor megpillantják a helyet. Rengeteg olyan helyen megálltunk, amelyet egyénileg nem találtunk volna meg, így Ákos kiélhette a fotózási vágyálmait és rengeteg csodás képet készített – és addig nekem szuper társaságom volt a fiúk személyében. A velük készült beszélgetésről korábban osztottunk már meg egy írást, érdemes elolvasni és egy tenerifei nyaralás során megkeresni őket.

Sajnos nekünk a kései foglalás miatt a koronavírus miatt akkor erősen létszám szabályozott Teide csúcs meghódítása kimaradt. Ha ide terveztek utat, érdemes két-három hónappal előre foglalni a felvonóra.

MG_0583

kép 1 / 21

Playa de Castro

Szintén a YOUnerife csapatától kaptuk a tippet a sziget egyik – szerintünk – legszebb strandjához, a Playa de Castrohoz, amely Puerto de la Cruz és Icod között van nem egészen fél úton. És hogy miért nagyszerű ez a strand?

Mindenek előtt meg kell jegyeznem, hogy az északi oldalon – ha csak nem vagy olyan lüke mint én – sport vagy túracipőn kívül más lábbelivel ilyen sziklás strandokhoz eszedbe ne jusson elindulni. Mi egészen szánalmasan lassan mentünk le, mivel én papucsban voltam (a helyiek amúgy javarészt abban nyomulnak itt is), de végig fotóztuk a meseszép kilátást. Itt sűrű a növényzet és kis vízesések vannak, amelyek közül az egyik a strandon zuhog alá, így egészen paradicsomi állapotok uralkodnak a helyen. A vízesésben-való fürdésen kívül találhatsz még ezen a fekete homokos strandon egy barlangot, amibe szintén klassz strandolni, sőt még egy kis szigetet is szemben. Arra viszont készülj, hogy az amúgy is hideg óceán, itt egészen mellbe fog vágni és szeles hely lévén a vízből való kikászálódás sem lesz kellemes. Ennek ellenére nagyon megéri, ki ne hagyjátok! Itt nincs mű környezet, import homok meg ilyen hülyeségek. Echte Tenerife!